16 ene. 2012

MIRAR, DIBUJAR, CURIOSEAR: los libros juveniles de David Macaulay | LOOKING, DRAWING, BEING CURIOUS : Youth Books by David Macaulay

A finales de la década de 1970 se hicieron muy populares unos libros juveniles que acercaban grandes tipologías arquitectónicas como el castillo, la catedral o la pirámide a través de escenas a plumilla de gran detalle y realismo. | In the late 1970's were very popular some juvenile books that approached large architectural types as castle, cathedral or pyramid through pen scenes of great detail and realism.









Llegaron a España de la mano de la editorial Timun Mas agrupados en la colección “Nacimiento de…” y supusieron un punto de referencia en los libros de conocimientos infantiles por la precisión y humanidad de sus ilustraciones.

El creador de esta serie de libros fue el norteamericano de origen inglés David Macaulay. Tras graduarse como arquitecto en la Rhode Island School of Design se prometió no ejercer nunca la profesión, de modo que probó suerte como diseñador de interiores y profesor. Su primera incursión como autor juvenil fue Cathedral. The Story of its Construction (1973), un volumen donde puso a prueba sus dotes como dibujante y divulgador. La novedad de la propuesta, dibujos a blanco y negro muy detallistas que complacían tanto la curiosidad infantil como la de los adultos que regalaban los libros, la convirtió en un éxito. Le siguieron títulos que aunaban historia, arquitectura y urbanismo como Nacimiento de una ciudad romana, de una pirámide, de una ciudad moderna: el subsuelo, de un castillo, de una fábrica textil o El rascacielos. Más adelante se atrevió con Great moments of architecture, que no se publicó en España, y adaptó para televisión algunos de estos libros. Posteriormente publicó The way things work (Cómo funcionan las cosas) [1988], acercamiento a la tecnología cotidiana y The way we work (2008), dedicado al cuerpo humano.

Para redondear la colección “Nacimiento de…”, Timun Mas añadió a los títulos de Macaulay dos de Hans R. Stahel (Nacimiento de La Atlántida y de un palafito) y uno de creación nacional Nacimiento de un palacio renacentista, con textos de Antonio Salcedo e ilustraciones de María Teresa Ramos. La colección llegó hasta la década de 1990, cuando desplegables, troqueles e infografías coloristas entraron en el mundo de la divulgación de la arquitectura y el urbanismo entre los más jóvenes.

Las ilustraciones de Macaulay destacan por su exhaustiva documentación y sus toques de humor, con cloacas donde habitan simpáticos ratones y temibles cocodrilos. Revisadas en la era digital, transpiran la humanidad de la mano alzada y del gusto por el detalle. Como el autor decía en su discurso de agradecimiento de la medalla Caldecott: “I honestly think all of us would be better off if everyone took the time to draw, if for no other reason than the better we see, the more inevitable curiosity becomes. Lack of curiosity is the first step towards visual illiteracy.”

Isabel Aparici

They arrived to Spain from the publisher Timun Mas, who clustered them in the collection "Birth of ..." that represented a landmark in children's books of knowledge and humanity for the accuracy of your artwork.


The creator of this series of books was the English American David Macaulay. After graduating as an architect at the Rhode Island School of Design he promised not to exercise the profession, so he tried luck as an interior designer and teacher. His first foray as an author juvenile was Cathedral. The Story of its Construction (1973), a volume where he tested her skills as a cartoonist and popularizer. The novelty of the proposal, black and white very retailers drawings that pleased both the childlike curiosity as that of the adults who gave away books, became a hit. It was followed by titles that pooled history, architecture and urbanism as Birth of a Roman city, a pyramid, a modern city: the basement of a castle, of a textile mill or of the skyscrapers. Later he dared with Great moments of architecture, which was not published in Spain, and adapted for television some of these books. He later published The Way Things Work [1988] approach to everyday technology and The Way We Work (2008), dedicated to the human body.


Rounding out the collection "Birth of ..." Timun Mas added two titles by Hans R. Stahel (Birth of Atlantis and of a palafitte) and one of national creation Birth of a Renaissance palace, with texts and illustrations by Salcedo Antonio and Maria Teresa Ramos. The collection came to the decade of 1990, when down, dies and colorful computer graphics entered the world of the disclosure of architecture and urbanism among the young.


Macaulay's illustrations stand out for its comprehensive documentation and its touches of humor, whith friendly sewers inhabited by mice and fearsome crocodiles. Reviewed in the digital age, they sweat humanity from the hands and attention to detail. As the author said in his acceptance speech for the Caldecott Medal: "I honestly think all of us be better off if Would everyone Took the time to draw, if for no other reason Than the better we see, the more curiosity inevitably become. Lack of curiosity is the first step Towards visual illiteracy."