30 jul 2012

Arquitectura exploradora | Explorer Architecture

Architecture at the Edge of Everything Else
Esther Choi , Marrikka Trotter
Work Books - The MIT Press, 2010

En un momento como el actual, se agradecen miradas cargadas de guiños hacia la esfera cultural y creativa que engloba a la disciplina arquitectónica. Es el caso de Architecture at the Edge of Everything Else, una publicación original que sabe moverse sobre la delgada línea roja que sitúa la arquitectura junto a un buen número de prácticas artísticas, pedagógicas o urbanísticas. | At a time like the present one, it is grateful to find glances full of allusions to the cultural and creative sphere that covers the architectural discipline. This is the case of Architecture at the Edge of Everything Else, an original publication that knows how to move over the thin red line that places architecture next to a great number of artistic, educational or urbanistic practices.


Llamar arquitectas a las dos editoras del libro (Esther Choi y Marrikka Trotter) es quedarse corto. Pese a su juventud, ambas cuentan con un currículum profesional envidiable, en el que abundan las experiencias artísticas, el diseño, el micro-urbanismo y, por supuesto, la inquietud teórica por la definición actual de la disciplina arquitectónica. Buena prueba de esta inquietud es Architecture at the Edge of Everything Else, el primer producto del proyecto editorial en el que ambas se han embarcado: Work Books.

Work Books se presenta como una editorial independiente dedicada a la investigación y la teoría del diseño. Centrada en las intersecciones entre la arquitectura, las bellas artes y las ciencias sociales, Work Books tiene como objetivo presentar nuevas perspectivas, matizadas y bien documentadas. Desde luego su carta de presentación, Architecture at the Edge of Everything Else (co-editado con The Mit Press), responde fielmente a estos objetivos.

El libro dibuja un paisaje arquitectónico capaz de ampliar su ámbito de actuación dentro del panorama de las prácticas culturales contemporáneas. El debate se plantea en un contexto alejado ya de la autonomía disciplinar promovida en épocas anteriores.

Se propone una estructura narrativa muy divertida para el lector. El texto se divide en 3 partes (cómo interpretar, cómo intervenir y cómo imaginar) en las que se suceden conversaciones entre profesionales consagrados como Sanford Kwinter o K. Michael Hays con autores emergentes del panorama norteamericano. 16 páginas de índice de referencias temáticas demuestran la diversidad y heterogeneidad de los temas tratados en los diálogos. Sejima y Nishizawa, la arquitectura “metafórica”, la ciudad post-comunista o las posibilidades de los espacios residuales son algunos de las cuestiones abordadas con la mirada transversal que caracteriza al libro.

 Es, sin duda, un trabajo acertado y especialmente oportuno en aquellos lugares donde la crisis económica pueda haber afectado a la creación arquitectónica. Una mirada optimista sobre las infinitas posibilidades de la exploración arquitectónica sobre su entorno disciplinar inmediato.

 David H. Falagán

[Comprar | Buy]
Considering both editors of the book (Esther Choi and Trotter Marrikka) strictly as Architects is an understatement. Despite their youth, both of them have an enviable curricula abound in artistic experiences, design, micro-planning and, of course, a theoretical concern for the current definition of architectural discipline. Architecture at the Edge of Everything Else is a proof of this concern, and this is the first product of the editorial project in which both of them have embarked: Work Books. 

Work books is presented as an independent publisher of design research and discourse. Focused on the intersections between architecture, the fine arts, and the social sciences, work books aims to present fresh, nuanced, and informed perspectives. Of course, Architecture at the Edge of Everything Else (co-published with The MIT Press), responds faithfully to these objectives. 

The book paints an architectural landscape able to expand its scope within the contemporary cultural practices panorama. The debate arises in a context away from the disciplinary autonomy promoted in the past. 

 It is proposed a very amusing narrative structure for the reader. The text is divided into 3 parts (how to interpret, how to intervene and how to imagine) where succeed some conversations between established professionals like Sanford Kwinter or K. Michael Hays with emerging authors of American architectural scene. 16 pages of thematic references index demonstrate the diversity and heterogeneity of the topics covered in the talks. Sejima and Nishizawa, "metaphorical" architecture, post-communist city or the potential for residual spaces are some of the discussed issues, always with the cross observation that characterizes the book. 

Definetly, it is a particularly timely and successful work in places where the economic crisis may have affected architectural creation. An optimistic outlook about the endless possibilities of architectural exploration on its immediate disciplinary environment.