21 dic. 2016

Architecture from inception

Noah's Ark. Essays on Architecture
Hubert Damisch
The MIT Press, 2016

Noah's Ark es una recopilación de artículos del filósofo e historiador del arte francés Hubert Damisch, seleccionada y editada por Anthony Vidler. Para aquellos que somos ajenos a la lengua francesa, esta traducción inglesa de sus escritos sobre arquitectura es una oportunidad inmejorable para conocer a este autor, a veces provocador y siempre profundo. | Noah's Ark is a compilation of articles by French philosopher and art historian Hubert Damisch, selected and edited by Anthony Vidler. For those of us who are foreign to the French language, this English translation of his writings on architecture is an unbeatable opportunity to meet this author, sometimes provocative and always profound. 





Damisch, profesor en la École des hautes études en sciences sociales de París, ha escrito sobre arte y arquitectura desde los años 1960. De hecho, esta recopilación incluye 15 textos originalmente escritos  entre 1963 y 2005. Como el propio Anthony Vidler describe, el conjunto representa las incursión de Hubert Damisch en el ámbito de la teoría de la arquitectura.

El espectro de la mirada recogida en los escritos recorre buena parte de la historia de la arquitectura: desde el Renacimiento a la arquitectura contemporánea, pasando por el análisis del trabajo o el pensamiento de Viollet-le-Duc, Ledoux, Loos, Le Corbusier, Mies o Prouvé. El enfoque no es arbitrario en ningún caso, abordando siempre temas trascendentales de la arquitectura: su origen, el concepto de estructura, el valor del significado o la capacidad material de la arquitectura.

La puesta en relación entre arquitectura y filosofía, desde una mirada que puede considerarse estructuralista, es muy interesante por la metodología formulada: el objetivo no es tratar arquitectura y filosofía, estructura, semiología, ni desarrollar una filosofía de la arquitectura, sinó discutir, formular un discurso de la arquitectura con filosofía. Es, por tanto, un acceso a la arquitectura con las herramientas de la filosofía.

El resultado de esta metodología es sumamente sugerente porque visibiliza constantemente las contradicciones propias de la arquitectura, a menudo leídas desde dualidades en diálogo (forma-materia, diseño-estructura, continuidad-discontinuidad). Por eso, la mirada de Damisch resulta recomendable para cuestionar el fondo teórico de muchas de las discusiones arquitectónicas actuales.

David H. Falagán

Damisch, a professor at the École des hautes études en sciences sociales in Paris, has written about art and architecture since the 1960s. In fact, this collection includes 15 texts originally written between 1963 and 2005. As Anthony Vidler himself describes, the essays represent Huber Damisch's forays into architectural theory.

The scope of the look collected in the writings runs through much of the history of architecture: from the Renaissance to contemporary architecture, through the analysis of the work or the thought of Viollet-le-Duc, Ledoux, Loos, Le Corbusier, Mies or Prouvé. The approach is not arbitrary in any case, always addressing transcendental themes of architecture: its origin, the concept of structure, the value of the meaning or the material capacity of architecture.

The relationship between architecture and philosophy, from a look that can be considered structuralist, is very interesting thanks to the methodology formulated: his aim is not to treat architecture and philosophy, structure, semiology, nor to develop a philosophy of architecture, but to discuss, to formulate a discourse of architecture with philosophy. It is therefore an access to architecture with the tools of philosophy.

The result of this methodology is highly suggestive because it constantly visualizes the contradictions inherent in architecture, often read from dualities in dialogue (form-matter, design-structure, continuity-discontinuity). That is why Damisch's eye is advisable to question the theoretical background of many of today's architectural discussions.