2 dic. 2017

A History of the Digital in Architecture

When is the Digital in Architecture?
Andrew Goodhouse (ed.)
Canadian Centre for Architecture (CCA) + Sternberg Press, 2017

El programa de investigación Archaeology of the Digital del CCA produjo en 2013 una magnífica publicación con el mismo título que mostraba una mirada nostálgica hacia los pioneros digitales en arquitectura. En este nuevo libro se rastrea el propio origen de lo digital como herramienta arquitectónica. | The CCA's Archeology of the Digital research program produced in 2013 a magnificent publication with the same title that showed a nostalgic view towards the digital pioneers in architecture. In this new book, the very origin of the digital as an architectural tool is traced.





El título del libro se plantea como una pregunta y su lectura puede resumirse como una secuencia de posibles respuestas. Un total de catorce capítulos muestran diferentes acercamientos, en los que tecnología, arquitectura e historia se interpelan recíprocamente en los orígenes de la era digital.

El programa Archaelogy of the Digital es el origen explícito de varias de las aportaciones que se presentan en este libro coral. Tanto el seminario Devices of Design, de 2004, como el más reciente Toolkit for Today: Archaeology of the Digital, de 2013 han dado lugar a presentaciones que son recogidas aquí. Una maravillosa lectura de la arquitectura desde la importancia de la geometría y la numeración, de Mario Carpo, o un original recorrido a través de tres pioneros en la utilización proyectual de datos virtuales (Alexander, Price y Negroponte), de Molly Wright Steenson, son ejemplos recomendables de los aciertos del libro.

El texto ofrece otras contribuciones en forma de pequeños ensayos. Greg Lynn y Bernard Tschumi figuran entre los autores, que rastrean los momentos historicos en los que las tecnologías digitales se incorporan en los procesos de proyecto, y el cambio paradigmático que ello supone en la concepción de la arquitectura.

La lectura global aporta una visión panorámica de la complejidad que se encierra detrás de la incorporción de lo digital en la arquitectura. No se trata solo de una revolución instrumental propiciada por las nuevas tecnologías. Implica una reconsideración holística del contexto que da pie a la introducción de nuevos métodos, ideas y conceptos para la arquitectura.

David H. Falagán

The title of the book is presented as a question and its reading can be summarized as a sequence of possible answers. A total of fourteen chapters show different approaches, in which technology, architecture and history are reciprocally interpellated in the origins of the digital era.

The Archaelogy of the Digital program is the explicit origin of several of the contributions presented in this choral book. Both the Devices of Design seminar, 2004, and the most recent Toolkit for Today: Archeology of the Digital, 2013, have given rise to presentations that are collected here. A wonderful reading of the architecture from the importance of geometry and numbering, by Mario Carpo, or an original journey through three pioneers in the use of virtual data in design (Alexander, Price and Negroponte), by Molly Wright Steenson, are recommended examples of the book's achievements.

The text offers other contributions in the form of small essays. Greg Lynn and Bernard Tschumi are among the authors, who trace the historical moments in which digital technologies are incorporated into the design processes, and the paradigmatic change that this implies in the conception of architecture.

The global reading of the book provides a panoramic view of the complexity that lies behind the incorporation of the digital in architecture. It is not just an instrumental revolution propitiated by new technologies. It implies a holistic reconsideration of the context that gives rise to the introduction of new methods, ideas and concepts for architecture.